رایان پارک

خانه هوشمند Smart Home

اسمارت هوم یا خانه هوشمند

چندین سال قبل، پیش از ارائه گوشی‌های هوشمند، شاید حتی تصور اینکه بشر بتواند تنها با لمس یک صفحه در کسری از ثانیه با دوستان و اعضای خانواده‌ خود در اقصی نقاط جهان ارتباط برقرار کند، دور از ذهن و شگفت‌انگیز به نظر می‌آمد، اما در حال حاضر، به یکی از ابتدایی‌ترین ارکان زندگی تبدیل شده است.

بنابراین، نظر به اینکه در دنیای مدرن امروز، زندگی انسان‌ با انواع تکنولوژی‌ها و فناوری‌های گوناگون عجین شده و گره خورده تا جایی که به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی بدل گشته است، باب شدن و به گوش رسیدن عباراتی مانند خانه هوشمند یا اسمارت هوم، چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

       

تعریف خانه هوشمند

خانه هوشمند چیست؟

اولین جرقه‌ای که با شنیدن نام خانه هوشمند به ذهن خطور می‌کند شاید تلفیقی از وسایل خانه و تکنولوژی باشد که به  گونه‌ای پیچیده در هم تنیده شده‌اند. از نقطه نظر لغوی شاید بهترین تعریفی که بتوان از خانه هوشمند ارائه داد، به صورت خانه‌ای مجهز به سیستم روشنایی، گرمایشی و وسایل الکترونیکی که می‌تواند از راه دور توسط گوشی‌های هوشمند یا کامپیوتر کنترل شود، باشد. به عبارت دیگر، خانه یا هرگونه اقامت‌گاهی که با تجهیز شدن به یک سیستم هوشمند قادر به تحت کنترل درآوردن همه تجهیزات و خدمات دیگر است.

به گونه‌ی سنتی و معمول، خانه‌ها، آپارتمان‌ها، محل‌های تجاری و به طور کلی ساختمان‌ها، از دستگاه‌ها و سیستم‌های الکتریکی جداگانه‌ برای مقاصد مختلف برخوردار هستند که به صورت مستقل از هم کار می‌کنند.

به عنوان مثال، در یک خانه معمولی، امکان باز و بسته کردن در اتاق از طریق کنترل تلویزیون وجود ندارد؛ این به این معنا است که در یک خانه معمولی، هر سیستمی به تنهایی کار کرده و با سایر سیستم‌ها ارتباطی ندارد.

اما، خانه هوشمند، خانه‌ای است که در آن یک سیستم اتوماسیون سازمان‌یافته مرکزی، تمامی وسایل الکتریکی را به منظور کنترل و سامان‌گری سیستم‎های روشنایی، گرمایشی، تهویه، امنیتی، صوتی و تصویری، تجهیزات کنترل انرژی، هشدارهای فنی (برای مثال، در صورت نشت آب) و غیره به هم متصل می‌کند. شاید شماتیکی مانند شماتیک زیر بتواند این یکپارچگی در سیستم خانه‌های هوشمند را در مقایسه با بخش‌های جداگانه یک خانه معمولی و غیر هوشمند به روشنی به تصویر بکشد.

شاید در نگاه نخست، باورش سخت باشد اما شما می‌توانید از طریق برقراری ارتباط با خانه هوشمند خود از طریق اینترنت، از پخت و پز شام، روشن شدن سیستم گرمایش مرکزی، کشیده‌شدن پرده‌ها و شعله‌ور شدن شعله شومینه، حتی در زمانی که منزل نیستید، اطمینان حاصل کنید.

بسیار جذاب و وسوسه‌برانگیز به نظر می‌رسد!! اینطور نیست؟؟؟

حال تصور کنید در یک روز سرد زمستانی، پس از سپری کردن یک روز کاری بسیار خسته‌کننده در حالی که از سوی مدیر خود در محل کار به شدت تحت فشار بوده‌اید، قصد عزیمت به منزل را دارید، بسیار گرسنه هستید و دلتان برای یک شام لذیذ و یک موسیقی آرامش‌بخش در محیط گرم و نرم منزل به منظور رهایی از شر استرس‌های روزانه پر می‌کشد.

در چنین لحظه‌ای است که برخورداری از یک خانه هوشمند، یک موهبت و نعمت به نظر می‌رسد! درست مانند زمانی که یکی از اعضای خانواده‌تان در خانه باشد و شما پیش از اینکه به خانه برسید با او تماس گرفته و از او بخواهید مطلوب شما را فراهم کند.

در حالی که ممکن است او نیز خسته و بی‌حوصله باشد و با بی‌میلی خواسته شما را عملی کند، خانه هوشمند شما بهترین آماده‌سازی را پیش از ورود شما تدارک دیده و با استقبالی باشکوه هنگام ورودتان به منزل، به شما خوش‌آمد می‌گوید.

 

چرا خانه هوشمند؟

نقش خانه هوشمند در ساختمان‌سازی مدرن امروز

در یک جمله، خانه هوشمند مانند بسیاری از تکنولوژی‌های پیشرفته حال حاضر دنیا به منظور بهبود کیفیت زندگی و فراهم‌سازی تسهیلات در دستور کار قرار گرفته است. در حقیقت، افزایش ایمنی، امنیت، بهینه‌سازی مصرف انرژی و در یک نگاه کلی، بالا بردن میزان آسایش و رفاه از جمله مهم‌ترین دستاوردهایی است که خانه هوشمند برای بشر امروزی می‌تواند به ارمغان آورد.

امکانات خانه هوشمند

امکاناتی که یک خانه هوشمند می‌تواند برای کاربر فراهم کند به فراخور نیازهای وی، متنوع و قابل تغییر هستند. سوالاتی نظیر

  •   چه جوانبی از خانه یا محل کار قرار است هوشمند شوند؟
  •   چه مشکلاتی در راستای هوشمندسازی خانه قرار است حل شوند؟
  •   چه حدی از کنترل، مطلوب و مدنظر است؟

باید پیش از ورود به فرآیند هوشمندسازی ساختمان و ارزیابی از اهداف و نیازهای کاربر به طور دقیق پاسخ داده شوند.

اما به طور کلی، امکانات و مزایایی که یک خانه هوشمند می‌تواند فراهم آورد شامل:

  •     آسایش و راحتی و صرفه‌جویی در زمان؛ با استفاده از سیستم کنترل هوشمند، کارهای ساده و معمولی مانند تنظیم نور، دما یا تنظیمات امنیتی با استفاده از یک فرمان صوتی ساده یا از طریق برنامه‌های خودکار صورت می‌گیرد. این مهم موجب آزادسازی زمان گرانبها می‌شود که می‌تواند به کارهای به مراتب مهم‌تر مانند رشد کسب و کار اختصاص یابد.
  •     افزایش بهره‌وری؛ همان‌طور که مطالعات علمی متعدد نشان‌ داده‌اند، سلول‌های بدن هوشمند هستند و از قوانین طبیعت پیروی کرده و تاثیر می‌پذیرند. بنابراین، سیستم‌های روشنایی هوشمند که می‌توانند شرایطی دقیقا شبیه نور طبیعی را در منزل فراهم کنند، سطع تمرکز و انرژی را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشند.
  •     بالا بردن امنیت؛ سیستم‌های امنیتی و نظارتی هوشمند امکان کنترل از راه دور را با ابزارهای نظیر سیستم‌های تشخیص چهره و سیستم‌های حساس به دما و حرکت، به راحتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربر می‌تواند در حالی که کیلومترها دور از منزل خود است، با خیال آسوده از امنیت خانه، دارایی‌ها و اموال خود در خانه اطمینان حاصل کند.
  •     بهینه‌سازی انرژی: اتوماسیون خانه هوشمند این امکان را فراهم می‌آورد تا با تنظیم خودکار روشنایی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بر اساس شرایط محیطی، مصرف انرژی بهینه شده و بنابراین، نه تنها صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌هایی فسیلی و کاهش تولید گارهای گلخانه‌ای را به دنبال دارد، بلکه پرداختی قبوض آب و برق را نیز به حد چشم‌گیری کاهش می‌دهد.
  •     شخصی‌سازی؛ امکان شخصی‌سازی محیط خانه مطابق با ترجیحات و نیازهای کاربر

 ویژگی‌ها و بخش‌های مختلف خانه هوشمند

در هوشمندسازی خانه چه قسمت‌هایی به طور معمول هوشمند می‌شوند؟

اتوماسیون یک خانه هوشمند، از طریق ترکیبی از سخت‌افزار، نرم‌افزار و اتصالات بی‌سیم یا وایرلس کار می‌کند.

بنابراین، یک هاب یا کنترل‌گر مرکزی دارد که به عنوان قلب یا مغز خانه هوشمند عمل کرده و با تمام دستگاه‎های متصل ارتباط برقرار می‌کند.

بخش دیگر آن، دستگاه‌ها و حسگرهای هوشمند هستند که از جمله آنها می‌توان به روشنایی هوشمند، ترموستات، دوربین‌های امنیتی، قفل درها و سیستم‌های سرگرمی هوشمند موجود در خانه اشاره کرد.

قابلیت اتصال که پروتکل‌های بی‌سیم، موج یکپارچه‌ای بین هاب مرکزی و دستگاه‌های متصل را امکان‌پذیر می‌کند. این پروتکل‌ها، تضمین‌کننده این هستند که همه‌ی دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات را مبادله کرده و دستورات لازم را از هاب دریافت نمایند.

اپلیکیشن‌های موبایل و دستیارهای صوتی نیز می‌توانند در این امر به کار گرفته شوند که امروزه، بسیار کاربرپسند هستند.

سیستم‌های روشنایی هوشمند

یکی از مهم‎ترین ویژگی‌های اسمارت‌ هوم‌ها بهره‌گیری از سیستم روشنایی هوشمند است.

در این سیستم‌ها، برای مثال، زمانی که کسی در خانه حضور نداشته باشد، روشنایی به طور خودکار خاموش می‌شود. یا می‌تواند مطابق با عادات کاربر و روال روزانه، با برنامه‌ای که ساعات خاموشی و روشنی خودکار دارد مجهز شود. اگر چنانچه با سایر دستگاه‌ها و حسگرها تلفیق شده و به آنها متصل شود، با باز شدن درها و تشخیص صدا یا دما می‌تواند تغییراتی در میزان روشنایی ایجاد کند.

سیستم‌های دمایی هوشمند

همان‌گونه که از نامش برمی‌آید این سیستم نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشد و به کاربر این امکان را می‌دهد که حتی در زمان‌هایی که از خانه یا محل کار هوشمند خود دور است، برمبنای شرایط دمایی و آب و هوایی، دمای محل را تنظیم کند تا به این منظور از هرگونه اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آید.

این سیستم همچنین می‌تواند با سنسورهای تعبیه‌شده در پنجره‌ها ادغام شده و به این ترتیب هنگام باز بودن پنجره‌ها، سیستم HVAC (مجموعه فناوری‌های مربوط به گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) را خاموش کرده و بر مبنای تعداد افراد حاضر در اتاق و یا به عبارت دیگر ظرفیت اشغال‌شده از اتاق، دما را تنظیم و کنترل کند.

سیستم‌های امنیتی هوشمند

این سیستم، امکان نظارت و کنترل کامل بر خانه یا محل کار را برای کاربر فراهم می‌آورد. در صورت وقوع رویدادهای امنیتی مانند باز شدن در، تشخیص حرکت یا ورود به خانه، می‌توانید اطلاع و آگاه‌سازی روی گوشی هوشمند خود را در لحظه و بی تامل دریافت کنید.

در پایان لازم به ذکر است، آمارها نشان از رضایت بسیار بالا از تسهیلات و آسایشی و بهبود کیفیت زندگی است که این دسته از خانه‌ها برای انسان‌ها به ارمغان آورده است و چنانچه با شتابی این‌چنین پیش رود و فناوری هوش مصنوعی را بیش از پیش به کار گیرد، نقش انسان‌ها در انجام کارهای خانه را به حداقل یا حتی به صفر می‌رساند.

مطابق با مطالعه‌ای که اخیرا در Grand View Research به انجام رسیده است، پیش‌بینی‌ می‌شود اندازه بازار اسمارت هوم تا سال 2030 به 01/537 بیلیون دلار برسد و انتظار می‌رود بازار از سال 2022 تا 2030 با نرخ رشد مرکب سالانه 27 درصد گسترش یابد.